KinderuitsprakenGehoord in groep 5 (gesprek over Dagobert Duck): "He, Tim, ken jij de Zwarte Jongens?". Gezien in werkschrift begrijpend lezen van groep 5: In de Kajuit (bij de computers) zegt een jongen uit groep 4: Ïk kan de koptelefoon niet vinden". De meester (Groep 5) heeft een plan bedacht om in het geheim een toespraak voor te laten bereiden voor een jongen die naar een andere school gaat. Een andere jongen zegt: "Meester, ik heb een gat in uw plan ontdekt". Groep 5 heeft reken/meetles. Een meisje zegt: "Meester, bij het meten van onze lengte hebben we onze schoenen uitgedaan, want we weten niet waar onze voeten zitten". Groep 7 krijgt bij gym voor het eerst de invalleerkracht. Een jongen zegt: "We krijgen de stagejuf zeker". Meester: "Nee hoor". Zegt een andere jongen: "Oh, het is een echte!" In een dictee voor groep 5 zit de volgende zin: Een tafereel op een gebrandschilderd raam in de Dordtse Dom heet 'De verrassing van Dordrecht' Te zien een ommuurde stad en een aantal ridders. Zegt een meisje: "Ik weet wat de verrassing van Dordrecht is. Het is de 2e wereldoorlog". Gehoord op de trap in de toren van de Dordtse Dom: "Nu komen we weer bij de vierkante driehoeken". Een meisje uit groep 7 loopt in de Dordtse Dom (schoolkamp). Ze wijst op een houten schot en vraagt: "Is dat een schuldenkamertje?" Op de vraag wat ze zei vertelde ze: "Ik bedoelde gewoon zo'n kamertje waar je naar toe kan als je iets verkeerds hebt gedaan om erover te praten". Groep 7 gaat op de fiets naar De Kleine Rug op schoolkamp. De meester die voorop rijdt trekt een oranje veiligheidsvest aan (voor en achter de 'kolonne' verplicht). Vraagt een meisje: "Meester, waarom hebt u zo'n brandweerding aan?" In groep 5 wordt in de kring vaak over voetbal verteld. Op een dag vertelt een meisje over haar schoolschaakwedstrijd, er vallen nogal wat schaaktermen: Door de tijd gaan, vlag gevallen, voorgezegd door een ander (wat weer niet telt), extra tijd, pat. Vraag: Zou jij graag in Marokko willen wonen? In groep 5 wordt met rekenen gesproken over eenheden. Meisje uit groep 5 in de kring: Ïk heb een nichtje gekregen. Het is een meisje". Overblijfjuf tegen meisje uit groep 2b: "Goed zo, je hoeft nog maar een paar hapjes". Meisje: Een páár, nog twéé!" Gehoord in groep 8: "Een splinter haal je uit je huid met een penseel......." In groep 5 is, n.a.v. St Maarten, een gesprek gehouden over relikwieën. En wat daar dan in kan zitten. Bij het bekijken van afbeeldingen op internet zegt een meisje: "Meester, wat is dat rode (lakzegel) daar? Eh, laat maar, misschien wil ik het ook wel niet weten." Wist u dat een kind uit groep 8 een 'eitje' voor een karweitje doet in haar vrije tijd? Groep 3 heeft een gesprek over zakgeld. Sommige kinderen moeten een klusje doen om zijn of haar zakgeld te verdienen. Maar één kind zegt: Ik hoef alleen maar een week te wachten. Groep 3: In groep 3 komt er een jarige binnen. Zegt een kind: Juf, zij is de oudste van de klas want ze heeft dubbel gezeten. Kind uit groep 6: Mijn ouders willen een huis kopen, ze wachten alleen nog even tot het afgeprijsd wordt. Jongen (groep 5) tegen een andere jongen over het pakken van een informatieboekje: "Natuurlijk mag dat, je moet het alleen even vragen". Meisje in groep 5: “Vorig jaar heb ik met stoeien mijn groeischijf gebroken”. Kinderen zijn druk, meester van groep 5 legt de les stil en zegt tot slot van zijn ‘verhaal’: “Hoe zou dát nu toch komen?” Onmiddellijk reageert een jongen: “Géén idee, maar ik wéét het wèl”. Kind vraagt: 'Juf gaan we de kerstfilm weer op de wiebelwagen kijken?". De juf van groep 3 vraagt, wie kan mij vertellen wat in 'canon' zingen is? Antwoordt van een kind: "Dat is als de juf er achteraan zingt". Een kind in groep 5 vertelde dat z'n ouders een ongelukje hebben gehad. Na een afspraak elders komt juf Goedegebuur weer terug op school, ze doet het hek open, de kleuters spelen buiten, en een van de kleuters, zegt: Ha, ben je weer thuis? Een kind in groep 8 leest in zijn aardrijkskundeboek de volgende zin hardop voor: In de les legt de meester uit wat een investering betekent. Na de les komt er een kind van groep 8 nog even op terug. Meester? Bestaat er dan ook ‘uitvestering'? Een Leerling uit groep 7 is naar het toilet geweest en komt nogal ontdaan weer terug de klas in. Bij de juf komt ze melden dat er iets geks was. Het was niet van haar, echt niet, ze moest alleen een plas, dus dat ding, die ‘grote ontvangst" lag er al. Een leerling van groep 7 is naar de film geweest. Eigenlijk voor 12 jaar en ouder en dat is hij nog niet. Gelukkig hebben ze geen "contolatie" gehad. Tijdens de overblijf eten de kinderen wegens drukte in groep 3. Een jongen uit groep 5 vertelt maandagochtend over zijn bezoek aan het verjaardagsfeest van zijn klasgenoot. Zegt een andere jongen die daar ook geweest is: "Hé, dat is míjn tekst!" Een meisje uit groep 5 vertelt aan de meester: "Meester, ik heb thuis een kikker. Hij is wel hyperactief!" Na de gymles zijn de jongens allemaal al aangekleed. In opdracht van de systeembeheerder moest de printer uit en weer aangezet worden. Voor het aanzetten moest uiteraard even gewacht worden, waarbij blijkbaar zichtbaar geteld werd. Zegt een kind dat erbij zit: "Onze juf heeft ook nooit geduld met moderne apparatuur en computers. Dan zet ze mij er maar achter en zegt dat ze er anders mee gaat gooien". In een toets wordt gevraagd wat we bedoelen als we ‘iemand in de kleren steken'. Op vrijdagochtend gymen groep 3 en 4 samen. Een moeder en een kind lopen langs de klas van groep 4. Twee kleuters staan in het toilet met elkaar te praten. Een kind uit groep 8 maakt zich een beetje zorgen of zijn vader 's avonds wel op de ouderavond zal verschijnen. Er bestaat namelijk een kans dat hij het vergeet, volgens het kind. De meester stelt de volgende dag de leerling gerust en zegt hem dat zijn vader keurig op tijd was. Waarop de leerling antwoord: "Mooi, dan hoef ik hem dit keer niet te slaan". Op maandagochtend vertelt een kind uit groep 8 dat hij heeft gevoetbald met een vriendje en zijn broer. Hij heeft dat wel op een heel bijzonder veld gedaan namelijk een stenen grasveld. In groep 8 leest een kind steeds sneller voor uit een boek. De leerkracht zegt dat Juf van groep 3 vertelt in de klas dat juf Goedegebuur straks de les komt overnemen. In groep 3 zijn de kinderen een trekpop aan het maken waarbij ze Een studente komt tussen de middag vragen of ze na half 4 een interview De juf is aan de lijn en verloot de vele traktaties onder de leerlingen. Het verhaal over de oma in coma gaat deze week verder (zie hieronder) De les begrijpend lezen gaat over een oma die in coma raakt na een Bij een taaltoets in groep 5 zegt de meester dat je bij een keuzeopdracht Kind uit groep 5: Een jongen uit groep 3 wil vertellen dat hij in een slaapzak had geslapen. Een jongen uit groep 6 vouwt zijn korfbalkleren netjes op en zegt Een meisje uit groep 5 helpt een kind uit groep 7 in de gang en zegt Een meester op school komt er achter, dat twee zusjes op onze school en hun moeder heel erg op elkaar lijken en zelfs dezelfde uitspraken hebben. Als de meester dat tegen ze zegt, antwoordt het ene meisje: Ach meester, daar kunnen wij ook niets aan doen. Het zit nu eenmaal in onze geestelijke bloedaderen! Juf heeft een gesprekje met groep 3 over het uitlaten van een hond. Waar Jongetje groep 3: Ik ben gisteren neef geworden. Groep 7 filosofeert over wat er was voordat jij geboren was. Kind antwoordt: De jaren tachtig, juf! In groep 8 heeft de meester gezegd, dat je altijd een antwoord moet geven op een vraag van de toets. Probeer altijd te antwoorden. Vraag bij spel in groep 5: Een meisje uit groep 4 zegt in de kleine Kajuit: "Wij hebben vandaag juf Matser". Een meisje uit groep 7 reageert: "Dat kan niet, die zit in Siberië!" Vandaag werd er in de godsdienstles gepraat over vriendschap. Wie is jouw beste vriend en waarom waren o.a. twee vragen. Tijdens een aardrijkskundeles over water in groep 5 loopt een jongen zomaar naar de kraan. Gezien bij een vraag bij begrijpend lezen in groep 5: Een kind uit groep 8 is nieuwsgierig: Hoeveel fout heb ik meester? Kind uit groep 8: Meester hoe oud bent u eigenlijk? Gehoord in de gymrij van groep 4: Gehoord in groep 1/2B: Wij waren in de kerstvakantie naar de biblioscoop om naar Plop te kijken. Kleuter: Als je 28 bent, dan ga je trouwen! Gehoord in 1/2A: Juf, mag ik zo'n ding waar je alles plat mee kunt maken? Bij de stroomstoring vallen de lichten uit. Vraagt de gymmeester aan de kinderen: En, is de meester nog een beetje Gehoord op schoolreis. Een gesprekje tussen twee jongens uit groep 3: Groep 6 is bezig met het kweken van plantjes uit bruine bonen. Een jongen Een jongen uit groep 8 gaf de volgende betekenis aan het spreekwoord: Een leerlinge uit onze klas vindt huiswerk maar saai. Zij gaf bij Een leerling van groep 2: En met het sorteren van knopen, wist dezelfde leerling te vertellen dat er Vraag om in te vullen bij begrijpend lezen van groep 5:
Vraag uit geschiedenisrepetitie groep 5: Gehoord in groep 5: Kind: Restsommen?? Zijn er ook huisarrestsommen? Een jongen uit groep 5 ging op de computer de map 'Mijn Documomenten' openen. Bij het schaaktoernooi op de Lindestein... Ook bij schaaktoernooi Lindestein: Vraag aan een leerling in groep 6: Waarom is een rode paprika eigenlijk lekkerder dan een groene paprika? Meester: Vroeger kregen kinderen op school klappen met de plak. In een rekenles in groep 5 over deelsommen zijn er eerst 8 blokjes op rij gelegd, en daarna in groepjes van 2. Gehoord tijdens gesprek over gezond eten in groep 5: Een kind beweerde in groep 7 dat de hoogste stand in de Gouden Eeuw niet de regenten waren, maar de restanten! Kringgesprek over plaatsen van namen van kinderen op de site: De aanleiding voor het volgende gesprekje tussen een juf en een kind, was de oud-papier actie van school. Veel kinderen hadden oud papier ingeleverd, en dus ook lootjes met de kans op mooie prijzen. Twee opmerkingen naar aanleiding van een godsdienstverhaal in groep 5: Een kind zei tegen de meester: "Meester, kun je ook spijsvertering in je hoofd hebben?" Tijdens een les wordt er gepraat over het maken van vuur met een vergrootglas (de zon erop laten schijnen en op één punt richten). Een aantal kinderen hebben dit wel eens geprobeerd. Een kind zegt, dat ze het wel eens op een dode wesp heeft uitgeprobeerd. Waarop een ander zegt: "Dan zal die wesp je wel heel erg dankbaar zijn geweest, dat jij hem hebt gecremeerd." Een kind uit groep 4 vroeg zichzelf af, "Wie heeft De laatste dag voor de vakantie zat groep 3 bij groep 4 in het lokaal. We hebben geknutseld, buiten gespeeld en televisie gekeken. Twee kinderen van de overblijf hadden het volgende gesprek op de gang: Een kind uit groep 5 over het aquarium op school: "Meester, waar is die kromme vis gebleven?" Twee kinderen uit groep 3 tegen elkaar: Een kind rent de gymzaal in en roept naar de gymmeester: |
Agenda |