• Identiteit
  • Kinderopvang
    • Peuterspeelgroep (PSG)
    • Buitenschoolse opvang (BSO)
  • Onderwijs
    • Engels in alle groepen
    • De Vreedzame School
  • Zorg
  • Ouders
    • OR
    • Kindcentrumraad
  • Kwaliteit
  • Inspecties
  • SchoolVensterPO
  • Vakanties
  • Team
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Peuterspeelgroep Kikkers
  • Groep 1 / 2 Eenden
  • Groep 1 / 2 Hazen
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • BSO
  • Nieuws
  • Brugbrieven
  • Downloads
  • Agenda
overzicht

Voorbereiding op het leren lezen

Voorbereiding op het leren lezen m.n. auditieve vaardigheden voor oudste kleuters.

e1f43e4f-db12-4f05-a1e3-675968156f30_lijn-3-wandkaart-kl
rijmwerkblad eenvoudig
werkblad rijmen moeilijker
  • e1f43e4f-db12-4f05-a1e3-675968156f30_lijn-3-wandkaart-kl
  • rijmwerkblad eenvoudig
  • werkblad rijmen moeilijker

Gepubliceerd: 13-03-2019

Voorbereiding op het leren lezen m.n. auditieve vaardigheden voor oudste kleuters.

 

In groep 2 zijn we in de groep bezig met het ontwikkelen van vaardigheden die nodig zijn voor het starten met het leren lezen. Los van de betekenis van een taal moet een kind zich bewust worden van de vorm van een taal.

Zo leren de kinderen dat verhalen op te delen zijn in zinnen, zinnen in woorden en woorden in klanken. Het stukje waarbij kinderen leren dat woorden verdeeld kunnen worden in klanken heet fonemisch bewustzijn.

Een eerste stap is het leren rijmen; leren luisteren naar de klank van een woord. Bijvoorbeeld een kat is een dier met een staart, vier poten en het zegt miauw. Het kind ziet in gedachten een dier.

Kleuters moeten leren luisteren naar de klank van het woord kat.

Klinkt het woord kat hetzelfde als kast?

Welk woord rijmt op het woord kat?                                      

Kat – mat. Rijmt het wel of niet?                                                                          

Kan het kind zelf een woord bedenken dat rijmt op het woord kat?

 

Nu in groep 2 leren de kinderen klanken samenvoegen tot woorden. Een spelletje dat we vaak doen is ‘ra, ra wat zeg ik?’    K  -  a -   t    Antwoord: kat

De klanken worden daarbij lang aangehouden. Dus: k(uh)- ààà – t(uh) = kat

Let op dat er geen letters benoemd worden! (Kaa- aaa- tee is niet goed, want dat wordt samengevoegd als Kaatee.)

De kinderen leren letterklanken ‘r’ is dus geen ‘er’, maar ‘rrrrrr’

 

Op dit moment doen we spelletjes met welke klank hoor je aan het begin van (eind van of middenin) het woord?

Kat begint met k. Raam begint met r.

Vis de laatste klank is s.

Roos de klank in het midden is oo.

Alle letters worden benoemd als klank; dus nooit als letter!

 

 

Bij dit bericht ziet u een spel waarbij de kinderen luisteren naar een klank en twee werkbladen met rijmopdrachten; één makkelijk en één moeilijker ’werkblad.

Gerelateerde artikelen


15-05-2019 - Leren tellen = handig leren tellen
31-01-2019 - Nationale voorleesdagen bij de Hazen
27-11-2018 - Rijmspelletjes bij de Hazen

Laatste nieuws

Zoeken in nieuws


Zoek

Contact

Laan van Nederhoven 23

3334 BN Zwijndrecht

T 078 - 820 00 13

info@brug-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitter

Zoeken

 

Kinderopvang

Inschrijven

BSO

Peuters

Baby’s

Kinderopvang

 

Onderwijs

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Passend onderwijs

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Inschrijven


 

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum De Brug
Inloggen | Ziber Education - School website | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud