Hoe begeleid je als ouders je kind bij het goed leren lezen?

Hoe begeleid je als ouders je kind bij het goed leren lezen?

Juf Ank van de Luizenmoeder had een duidelijke boodschap aan de ouders van kinderen uit groep 3: Als je wilt dat je kind omhoogklimt, moet je er vooral niet bovenop gaan zitten…
Maar wat dan wel?

Hoe help je je kind een goede start te maken in groep 3?

Hoe help je je kind als leesboekjes moeilijk zijn?

Hoe help je je kind leeskilometers te maken?

Hier geven we tips. Maar eerst wat uitleg over het aanvankelijk lezen.

Leren lezen in groep 3: wat leerlingen eerst moeten kunnen

Vroeg of laat leren alle kinderen lezen, de één wat vlotter en makkelijker dan de ander. De meeste kinderen die naar groep 3 gaan, zijn daarop voorbereid. Ze hebben al een aardige woordenschat, zijn toe aan leren lezen en vinden het leuk om het te leren. Ze kennen ongeveer 12 letters, kunnen hakken (boom=b-o-o-m), plakken (b-o-o-m=boom), rijmen, woordbeelden vergelijken (poes-loes) en herkennen een aantal woorden.

Het zijn de kinderen die, als de school werkt met de nieuwe methode Lijn 3, in groep 3 de 2 sterrenlijn volgen. Van deze kinderen verwachten we dat ze probleemloos het einddoel van de methode behalen, dus minimaal AVI-E3.

Kinderen die wat meer moeite hebben met lezen en bijvoorbeeld wat minder letters kennen als ze naar groep 3 gaan volgen de 1 sterlijn. Dit betekent dat je kind verlengde instructie krijgt, extra tijd en oefeningen op maat. Om hetzelfde doel te bereiken als de andere kinderen, namelijk minimaal AVI-E3. Kinderen die de steraanpak volgen, worden ook wel risicolezers genoemd.

Als ouder kun je hiervan schrikken en bang zijn dat je kind dyslexie heeft.  Moeite met leren lezen komt echter veel voor in groep 3: 10% van de kinderen kan het tempo niet bijhouden, omdat ze in hun ontwikkeling nog niet helemaal toe zijn aan leren lezen en schrijven, ze zijn nog niet wat we noemen schoolrijp. Met wat hulp lukt het wel. Bij slechts 2 tot 4% van de kinderen is er sprake van dyslexie. Deze kinderen zullen nog meer moeite moeten doen om te leren lezen, maar zullen het uiteindelijk ook kunnen.

Bij het lezen zijn dus belangrijk:

Woordenschat

Interesse in letters, woorden en geschreven taal

Plezier beleven aan lezen/boeken

Ook moet je kind leesrijp zijn. Gemiddeld is dat rond 6,5 jaar. Pushen of
er bovenop zitten heeft dan inderdaad geen zin en werkt averechts. Juf Ank heeft wat dat betreft gelijk.

Plezier maken, kinderen laten ervaren dat boeken, letters en leren lezen leuk is, dat kan wel. Als kinderen ervaren dat leren leuk is, doen ze het graag en oefenen ze veel.

Sophie Dekker

Wijzeroverdebasisschool.nl

 

leren-lezen-lijn3 leren-lezen-lijn3